Herunder kan man læse vores skriftlige udsmykningsforslag, som er grundlaget for vores skitser og det vi arbejder udfra. Kontakt os venligst for udsmykningsforslaget i dets oprindelige form som PDF.
FORGRENINGER
Udsmykningsforslag
Fredensborg Skole Vilhelmsro
Klejs & Rønsholdt 2013
Skolen i Vilhelmsro er et smukt eksempel på en ny skole - både indvendigt og udvendigt, både funktionelt og æstetisk. Vi har lavet et udsmykningsforslag som ligger i forlængelse af arkitekturens udtryk og samtidig tilføjer sin egen klare identitet og mening.
Vores tolkning af skolen og dens arkitektur er baseret på overgangen som fænomen. Konkret er bygningen præget af de mange overgange i form af trapper, broer og gange, men også på det bagvedliggende idémæssige plan overgangen mellem natur og kultur: Skolens placering - i overgan- gen mellem skov og by, børnenes alder i udskolingen - pubertet, overgang mellem barn og ung. Og overgangen mellem undergrund og atmosfære - de skiferklædte bygninger, som står op ad undergrunden som skærgårds- klipper


Træet er et kunstigt træ i bronze med løvkrone af forstøvet vand. Nederst
består det af en beton-stamme som indføjer sig i skoven af beton-piller
der oppebærer Torvet. Øverst folder kronens grene sig ud i bronzen og
skaber en tydelig kontrast mellem betonstammes ensartethed og kronens
organiske gengivelse. I kronens grene er der indlagt dyser som forstø-
ver vand til en damplignende løv-sky. Dyserne er omkranset af en ring
af LED-pærer, som belyser løv-skyen, så kronens farve kan skifte med årstiderne.
af LED-pærer, som belyser løv-skyen, så kronens farve kan skifte med årstiderne.

Træets løvkrone i vandstøv er momentan og folder sig ud 2 minutter
fire gange i timen. Lyden i glasbroerne og træet på torvet er forbundet som et enormt åndedræt i slowmotion: Musikken er formet som lange (13 minutter), opstigende spændinger - som luft der trækkes langsomt ind (eller vand der suges op fra undergrunden) - og udløses udenfor i træets udpust. På den måde sender man træet udenfor en tanke når man går gennem gangene - man ved at når der bliver stille er det fordi træet puster den ophobede energi ud i en kunstig løvkrone. Udsmykningen danner på den måde en stor, æstetiseret lunge - skolens åndedræt og puls.
Vores forslag baserer sig på et oplevelsesorienteret kunstsyn, hvor der
hverken tales ned til eller
henover hovedet på de børn (og ansatte) som har deres hverdag på skolen. Vi mener at børnene fortjener et værk som udfordrer dem og samtidig har en umiddelbar wow-effekt. Vi har lavet en udsmykning som udtryksmæssigt lægger sig i forlængelse af arkitektu- rens natur-orienterede nordiske præg, og vi har valgt et udtryk og en stil, som tager højde for at livet skal leves sammen med det og hvor sam- menhængene, ideerne og udtrykket langsomt foldes ud. Forslaget tager udgangspunkt i børnene i udskolingen, deres liv på stedet og deres sted i livet og sætter det i en kunstnerisk sammenhæng

henover hovedet på de børn (og ansatte) som har deres hverdag på skolen. Vi mener at børnene fortjener et værk som udfordrer dem og samtidig har en umiddelbar wow-effekt. Vi har lavet en udsmykning som udtryksmæssigt lægger sig i forlængelse af arkitektu- rens natur-orienterede nordiske præg, og vi har valgt et udtryk og en stil, som tager højde for at livet skal leves sammen med det og hvor sam- menhængene, ideerne og udtrykket langsomt foldes ud. Forslaget tager udgangspunkt i børnene i udskolingen, deres liv på stedet og deres sted i livet og sætter det i en kunstnerisk sammenhæng
